Whitehorse

Torsdag den 5. april drog vi af sted til Whitehorse i Yukon, sammen med Tina's kollega Ricardo. Whitehorse ligger ca. på 60 grader nordlig breddegrad, dvs. ca. 600 km. nord for Danmark (som ligger på omkring 56 grader nordlig bredde) og er et meget besøgt rejsemål i Canada for folk, som gerne vil se fænomenet Aurora Borealis, også kaldet nordlys.

Turisthjemmesiden for Whitehorse har endda et nordlys indeks, som giver sandsynligheden for at se nordlys en given dag. Flyveturen til Whitehorse varer kun ca. to timer, strækker sig over 1500 km. og landskabet under en er meget ensformigt: Bjerge med sne, gletsjere og tilfrosne bjergsøer. Der er simpelthen intet i dette område før man når Whitehorse, som en lille oase midt i alt det hvide.

Vis Whitehorse ferie 2012 på et større kort

I Whitehorse lejede vi en bil, distancerne til stort set alt her er enorme, så med mindre man vil betale en mindre formue for de arrangerede ture må man selv til rattet. Det er både billigere end de guidede ture, og man har mulighed for at se præcis det man gider og i det tempo man har lyst til.

Vi boede på hostel denne gang. En ny oplevelse for os, men noget vi godt kan finde på at gøre igen. Man snakker med de andre gæster og udveksler historier på en helt anden måde end man gør på et hotel. På vores hostel boede desuden en del langtidsgæster. Dvs. folk, som måske er flyttet til Whitehorse for at prøve lykken og finde et arbejde. En hel del her arbejder på mindstelønnen, hvis de overhovedet kan finde et arbejde. Mindstelønnen i Yukon er pt. omkring 9.27 CAD. Det svarer til 52 Dkr, før skat. Derfor har mange svært ved at finde et sted at bo. F.eks. damen som passede det hostel vi boede på. Hun får mindstelønnen for at passe den daglige drift, men skal alligevel betale for selv at bo på stedet...

Første dag skete der ikke så meget. Vi så nærmere på Whitehorse og kørte en tur til Kusawa Lake. En fin køretur gennem det sneklædte landskab. På hostellet fik vi at vide at der var et godt sted lige udenfor byen "The Secret Spot", hvor man kunne se nordlyset, så der kørte vi op ved midnatstid. Det bedste tidspunkt for at se nordlys skal efter sigende være i perioden 1-4 om natten så vi blev på dette udsigtspunkt indtil ca. 2.30 - uden at se noget...

Vi så dog en utrolig flot måne denne nat, der var tilfældigvis fuldmåne, så helt spildt var turen da ikke.

Lidt frustrerede over ikke at have set noget (nordlys indekset var også kun 3/10) kørte vi hjem til vores hostel dog for at blive mødt af en låst dør. Nå, en opringning til ejeren, som ringede til bestyreren inde i huset, som så låste os ind gav ca. 30 minutters mindre søvn denne nat, men da hovedet ramte hovedpuden varede det ikke længe før vi begge sov.

Om morgenen stod vi op ved 7.30 tiden. Vi skulle tidligt afsted til Muktuk Adventures, hvor vi skulle prøve at køre med hundeslæde. Efter en køretur gennem tæt skov åbnede der sig pludselig en plads med omkring 50 hunde som var ved at blive klargjort til dagens strabadser. Vi blev budt velkommen af stedets ejer, Frank, som fortalte os om stedet og lidt om hundene. Han er vist lidt af en sej gut, som har deltaget i verdens hårdeste slæderæs mange gange, det såkaldte "Yukon Quest", en tur på 1600 km. gennem Alaska og Yukon.

Nå, han var ihvertfald en god fortæller og helt sikkert passioneret omkring sine hunde

Vi blev udstyret med tykt vintertøj og gjorde os klar til at møde hundene. Mere glade og begejstrede hunde skal man vist lede længe efter. Gøende, hoppende og med tungen langt ude af halsen blev den ene hund efter den anden fastgjort til hovedlinen på vores hundeslæde. I alt seks hunde skulle trække os på turen. Der er primært to ting man skal vide om slæden: Hvordan man starter den, og hvordan man stopper den igen. At starte er nemt. Slip bremsen og sig "Lets Go", så styrter hundede afsted over stok og sten. At bremse er lidt sværere, for hundene vil helst ikke bremse, de vil fremad. Personen bag på slæden er ansvarlig for dette og har tre bremser til sin rådighed: En nopret måtte man kan presse ned mod isen med foden, to jernspigre, som også kan presses ned mod isen, og endelig en stor jernkrog som kan bruges som anker, hvis slæden skal holdes stille et stykke tid.

Tina og jeg skiftedes til at sidde i slæden, og stå bag på og styre og vi prøvede en del ting undervejs på vores tur. Vi væltede med slæden, en person faldt helt af slæden, hundede legede kluddermutter på et tidspunkt og vi var sidst. Så alene midt på den tilfrosne Takhini flod med seks gale hunde filtret totalt sammen var det lidt af en udfordring at få slæden igang igen. Men hundene havde nok prøvet det før, for de fandt sig pænt i at blive filtret ud igen og vi færdiggjorde turen. Bagefter så vi nogle af hvalpene på Ranchen og fik lidt flere historier fra Frank inden vi kørte videre på eventyr.

"Hundeslæde og hvalpe ved MukTuk Adventures

Fra Muktuk kørte vi til Bird Lake for at spise vores frokost. Her mødte vi en gruppe, som havde grillet deres middag midt på søen, men med 1 meter is sker der jo nok ikke noget. Vi blev enige om at dette sted ville være perfekt til at se nordlyset og besluttede os for at vende tilbage om natten - nordlys indekset var nu oppe på 7/10...

Videre gik turen til Takhini Hotsprings til et dejligt afslappende bad i det varme vand ovenpå hundeslædeturen. Her snakkede vi med flere lokale, som bla. kunne anbefale restauranter i byen og steder vi kunne se næste dag.

Således forfriskede kørte vi til Bird Lake igen om natten, med krydsede fingre i håb om endelig at se nordlyset. Vi vandrede et stykke ud på isen og selvom klokken var 1 om natten var det nemt at se noget. Månen var stadig stor og lysende på himlen og måske har netop dette tiltrukket de ulve vi kunne høre omkring os. Heldigvis kom de ikke hen til os på isen, men vi kunne høre dem hyle til hinanden derude i mørket...

Pludselig ser vi et lille glimt på himlen. Derefter flere svage glimt, som et gammelt lysstofrør som blinker og ikke vil tænde helt. Langsomt træder nordlyset frem mod nord og viser sig først som et smalt lysende bånd langs horisonten. Så bliver det kraftigere og vi kan se den grønne farve udsent af oxygen højt oppe i atmosfæren (80 km.) som et statisk bælte på tværs af himlen. Begejstrede prøver vi at tage billeder af det, men finder hurtigt ud af at det er sværere end som så. Nordlyset bevæger sig og kulden dræber batterierne i ens kamera superhurtigt, men det lykkedes vist at få et par fine billeder i kassen.

Efter ca. 45 minutter tror vi at det er slut og går langsomt tilbage mod bilen med blikket stift rettet mod himlen. Pludselig går det helt amok. Grønne og røde farver snor sig hen over himlen i hurtigt skiftende bånd og bevæger sig meget hurtigt fra vest mod øst. Et fantastisk syn, som fik en enkelt turist eller to til at danse sejrsdans der midt på isen. Dette fortsatte ca. 30 minutter, hvorefter nordlyset langsomt døde ud. Begejstrede og glade kørte vi tilbage mod byen ivrigt diskuterende det vi lige havde oplevet: Så du da det blev rødt? WOW! Hørte du ulvene?

Omkring klokken tre lå vi igen i vores senge, og selv om vi lige havde oplevet noget helt unikt varede det ikke længe for vi sov trygt...

Næste morgen står vi sent op, omkring klokken ni og gør os klar til dagens første oplevelse, Yukon Wildlife Preserve. En dyrepark lidt udenfor Whitehorse, hvor vi fik en guidet tur af Steve, som fortalte om alle dyrene og kørte os rundt i parken. Vi så bla. moskusokser, elge, bjergfår, bjerggeder, en sneræv og en lynx.

Efter frokost havde vi besluttet os for at køre en tur til Alaska. Både pga. turen gennem landskabet, som skulle være flot, men også bare for at kunne sige at vi nu har været i Alaska. Vi besluttede os for at køre til Skagway mod syd. En by som mange luksuslinere stopper ved hvert år, nogle sagde endda at Skagway har 1 million besøgende hvert år med disse skibe. Turen til Skagway strækker sig langs bjergsøer og floder, bjerge og sneklædte plateauer til et bjergpas, hvor man i ca. 10 km. er i et ingenmandsland mellem Canada og USA. Efter passet er det kun en kort nedkørsel ned til Skagway, hvor vi nød lugten af stillehavet og lidt aftensmad på den eneste restaurant, som havde åbent i byen på denne tid af året. Den lokale Saloon, med bordelmuseum på førstesalen og masser af folklore fra en tid, hvor guldgraverne kom til byen med en klump guld, fik lidt at spise og drikke nedenunder, og derefter gik ovenpå for at få et varmt bad, og hvad dertil nu hørte et sted som dette...

Tilbage i Whitehorse om aftenen var vi trætte, men kørte alligevel et smut op til "The Secret Spot" i håb om endnu engang at se nordlyset, men ingenting. Nå, vi havde trods alt fået en nat med nordlys så vi tog det ikke så tungt, og indekset var desuden kun 3/10 igen. Måske var vi bare heldige dagen før, for det er ved at være sidst på nordlys sæsonen i Whitehorse, som primært en marts og september.

Næste morgen stod den på oprydning, pakke kufferter og en sidste tur rundt i byen. Her mødte vi en lille gruppe inuitter fra Inuvik langt mod nord tæt ved polarhavet. De fortalte os om deres bekymringer for dyrelivet deroppe med den olieledning som regeringen planlægger at trække. Den kan åbenbart blokere for adgangen til havet og derfor true bestandene af vildt deroppe.

De lagde ikke skjul på at de var alkoholikere og gerne ville have en skilling for at vi tog et billede af dem. Vi gav dem 13 CAD, noget de tilsyneladende ikke var vandt til for de blev så begejstrede at vi alle fik en "lykkemønt" i venstre sko, billeder af deres familie og venner og blev inviteret på frokost i kirken, som nok gav en påskefrokost til byens fattigste. Desværre skulle vi med flyet inden frokosten i kirken så vi måtte afslå tilbuddet. Det kunne ellers nok have været en oplevelse at være med til.

Fra lufthavnen gik det så tilbage mod Vancouver. Vi nød igen de to timers snelandskab og var trætte og mætte af oplevelser da vi endelig var hjemme i vores lejlighed igen. Sofaen var specielt indbydende, for tre nætters jagt på nordlys resulterende i for lidt søvn sætter sine spor - selv på et "ungt" par som os.

Auto Speed
  • $mainslide

Dag 1. Kusawa Lake

Dag 1. Campground ved Kusawa Lake

Dag 1. Takhini River

• $mainslide

Dag 1. Pga. kulden har alle biler en elektrisk varmer til motoren. Så de er sat til hver nat for ikke at fryse.

Dag 1. Whitehorse, Main Street

Dag 1. Månen set fra "The Secret Spot"

• $mainslide

Dag 2. Nær Muktuk Adventures så vi denne Bald Eagle

Dag 2. Afslapning før dagens tur

• $mainslide

Dag 2. Ejeren Frank bor selv på stedet

Dag 2. De sidste instrukser fra den tyske pige Beatrix

Dag 2. Karsten står med førerhundene

Dag 2.

Dag 2. Man holder ofte pause når hundene skal på toilettet eller "drikke" lidt sne

Dag 2. Alle hunde her er venlige og ikke som de grønlandske slædehunde

Dag 2.

Dag 2. Ricardo er forelsket

Dag 2. Afslapning efter dagens strabadser

Dag 2.

Dag 2. Iglo på Bird Lake

Dag 2. Iglo View

Dag 2.

Dag 2. Bird Lake - det perfekte nordlys udsigtssted

Dag 2. Barbecue midt på søen

Dag 2.

Dag 2. Takhini Hotsprings

Dag 2. Nordlys på Bird Lake

Dag 2.

Dag 3. Yukon Wildlife Preserve. Bison

• $mainslide

Dag 3. Elsdyrgevir

Dag 3. Steve fortæller om gevirerne og deres vækst

Dag 3. Polarræv

• $mainslide

Dag 3. Lynx

Dag 3.

Dag 3. Moskusokse

• $mainslide

Dag 3. På vej til Skagway

Dag 3.

Dag 3. Mange tog op til passet for at køre på snescooter

• $mainslide

Dag 3. Fjorden ved Skagway

Dag 3.

Dag 3. Jep, Alaska

• $mainslide

Dag 3. Skagway downtown

Dag 3.

Dag 3. Byens pensionerede sneplov

• $mainslide

Dag 3. Kan det være den sagnomspundne Wolwerine som er meget sjælden at se?

Dag 3. Stjernehimlen på vej hjem

Dag 4. Vore hostelværelse

• $mainslide

Dag 4. Lead Dog Hostel. Der var ofte bål her om aftenen med en chance for at se nordlys.

Dag 4.

Dag 4. Byens stotlhed, hjuldamperen SS Klondike

• $mainslide

Dag 4. KogT was here

Dag 4. Bystemning

• $mainslide

Dag 4. Vores nye Inuitvenner

Dag 4. Fra flyet på vej hjem til Vancouver

• $mainslide

Dag 4. Farvel Whitehorse

Shoutbox

(21/10/2017) Karsten siger:

Gerne - se min kommentar ved billedet :)

(20/10/2017) jonna siger:

Øh Karsten, kan du løfte sløret for, hvad det var du tog billede af på feddet? Det der lignede resterne af en gl. mølle?

(9/10/2017) Karsten siger:

Et nyt billede i brugerhjørnet - gæt en weekendaktivitet :)

(6/10/2017) Karsten siger:

Hurra for ego-dage :)

(6/10/2017) jonna siger:

Ja, det er jo ikke så meget der sker her; men endelig en flot dag med sol fra morgenstunden. Drengene kørt til Års, synes ikke jeg har behov for at se flere dyr, så ego dag til mig herhjemme :-)

(4/10/2017) Karsten siger:

Tak for det Jonna :) Fedt at der stadig er lidt liv her på hjemmesiden!

Husk mig

1 2 ... 229 >Glemt kodeord?

Dagens billeder

Tilbage til British Col...

19/07/2010

Fugletur til Reifel Bir...

29/03/2013

1: jonna (326 beskeder)

2: Conni (310 beskeder)

3: Tina (262 beskeder)

4: Karsten (226 beskeder)

5: Inge (186 beskeder)

6: Maria (46 beskeder)

7: Malene (13 beskeder)

8: Susanne Asmussen (1 beskeder)