Tofino for to, Tak (12.10.2013 - 14.10.2013)

Lørdag, 12/10: Efteråret nærmede sig med raske skridt og en sidste tur til Tofino på Vancouver Island, havde længe stået højt på vores ønskeliste. Det så ud til at den forlængede weekend midt i oktober ville byde på godt vejr, så vi tog chancen og bestilte overnatning og lejebil til tre dages udflugter nær Tofino. Vi har været i området fire gange før, men altid sammen med andre, så vi så frem til at kunne se, og gøre ting, i vores eget tempo. Vi tog tidligt af sted fra Vancouver fordi vi jo skulle med den sædvanlige stribe af transportmidler. Først med bussen til Horseshoe Bay, derefter med færgen til Nanaimo og endelig hente lejebilen og køre tværs over øen til Stillehavet på den vestvendte kyst. Det første stop på vestkysten blev dambruget ved Thornton Creek. Som I måske husker, så kommer en del sorte bjørne hen til dambruget for at prøve lykken som laksefiskere. Vi så ingen bjørne lige da vi ankom, men mesterspotteren Tina opdagede snart en bjørn, som krydsede vejen bag os på vej til det lille vandfald, som også er bjørnenes yndlingsfiskested. Vi havde god tid til at studere bjørnen, mens den stod på en sten midt i vandløbet og forgæves kiggede på de store laks, som dovent cirklede rundt lige uden for rækkevidde. Selvom der nok stod en gruppe på 10-15 mennesker og kiggede, lod det ikke til at forstyrre bjørnen væsentligt. Det gjorde det derimod da en anden, og større, bjørn nærmede sig. Den første bjørn flygtede lynhurtigt langt op ad en væltet træstamme i nærheden og observerede fra sikker afstand, hvordan dens fiskeplads blev erobret af den større bjørn. De to bjørne holdt en sikker afstand til hinanden og synes at ville undgå en direkte konfrontation, selvom de efterfølgende flere gange kom tæt på hinanden ved det lille vandløb. På trods af at der er mange mennesker, som her kommer ganske tæt på bjørnene, og selvsamme mennesker har medbragt småbørn og skødehunde, så ser bjørnene ikke ud til at tage særlig notits af, eller være synderligt påvirkede, af det. De anvender jo ofte den gangbro, som vi også gik på, men det kommer kun sjældent til konflikt. Ikke længe før vores besøg havde en unge slået ud efter benet på en fotograf, som stod mindre end en meter fra stien, men ud over det er der vist ikke rapporteret om sammenstød mellem bjørne og mennesker. For nogle mennesker bliver bjørnene her næsten en del af en livsstil. En dame vi talte med fortalte hun havde været der hver dag i en månedstid og hun kunne fortælle historier om bjørnene, bl.a. at to mødre med unger fra dette år ofte besøgte dambruget. Vi så ingen bjørneunger denne dag, så vi besluttede at vende tilbage en anden dag.

Vi indlogerede os på Jamies Hotel (den Jamie, hvis udflugtsbåde nogle af Jer har været med), og kørte til Tofino for at opleve en af de ting, som er med til at gøre byen berømt – maden. Tofino har, i forhold til sin størrelse, et stort udvalg af restaurationer og beværtninger, og meget af den bedste mad er baseret på den naturlige ressource byen er omgivet af, nemlig havet. Meeen, vi er jo ikke millionærer (ej heller det der ligner), så vi udskød det store restaurantbesøg til dagen efter og valgte af prøve byens sushirestaurant. Den store oplevelse var deres Smiling Buddha Roll, pyntet med jordbær og med masser af små detaljer. Hjemme på hotellet igen faldt vi snart om i hver sin queen-size seng, mens vi undrede os over, hvor mørkt der kunne blive her langt udenfor storbyens evige neon skær.

Søndag 13/10: Tidligt op og af sted: Vi skal på udflugt! En af vores yndlingsbeskæftigelser ved Tofino er at tage på udflugt til Hot Springs Cove (ingen af os er jo ligefrem surfere, som ellers er det mange kommer til Tofino for). Vi synes begge turen har så meget at byde på at den er værd at gentage. Allerede fra fortøjningerne løsnes i Tofino ser vi det første drama. En lille flok måger og et par ørne er i gang med et rasende søslag. Der er noget kraftfuldt og imponerende over at se to ørne kæmpende, med kløerne sammenfiltrede, cirklende om hinanden i luften, mens mågerne holder lidt mere afstand. En måge kom dog for tæt på og kunne bagefter ses med blodig hals og strittende fjer.

Kaptajnerne på disse udflugter er ofte gode til at bruge tid ved gråhvalernes sædvanlige spisesteder og denne kaptajn var ingen undtagelse. I dag var hvalerne dog så optagede af at spise, at de helt glemte at hilse ordentligt på os stakkels turister. Heldigvis har vi jo set hvaler før. Efter at have passeret en koloni af søløver og en enkelt havodder, som solede sig ved havoverfladen, når vi frem til Hot Springs Cove. Her venter som altid hiket gennem skoven, som nær vandet minder om regnskov og lidt længere inde fører ens tanker hen på en tid, hvor dinosauren stadig levede. De mange planker på gangbroen er kunstfærdigt udsmykket med First Nations kunst og andre udskæringer. Ved den varme kilde nød vi de 30. minutters bad under det varme, svovllugtende vandfald, som skyller al træthed, stress og jag væk for en stund.

På sejlturen tilbage passerer vi tæt forbi kysten og ser en stor bjørn rejse sig på bagbenene, for at nå de øverste bær på buskene ved stranden. Bedårende og kluntet ser den ud, som den står der og strækker sig opad, men den er jo bare i gang med de sidste forberedende øvelser inden vinterens dvale. Tilbage i Tofino har vi lige én time til solnedgang. Måske vores sidste solnedgang her på øen, så vi skynder os ned på Chesterman Beach, hvor vi også har gået ture med andre besøgende. Mens vi venter på solens sidste krampetrækninger denne dag får vi tid til bl.a. at tage ’hoppebilleder’, som nogle af Jer måske har set et eksemplar af. Det er i hvert fald Tinas profilbillede på en kendt hjemmeside. Vi nyder de sidste, hastige, minutter mens solen går ned, hvor himlen antager alle mulige variationer af rød. Sjovt at solnedgangen, som jo ellers er en daglig foreteelse, opfattes så symbolsk og romantisk, men det gør den altså, også for undertegnede. Til aften står menuen på Admirals Platter, et overflødighedshorn af mad fra havet som vi begge nyder. Ja, hvem skulle tro det. For ikke så mange år siden var jeg ellers IKKE en stor fiske spiser, men anrettet fint (og uden for mange ben) så er det jo egentlig ikke så ringe endda.

Mandag, 14/10: Vores hotel ligger midt på en tynd tange, som ender ved Tofino. Der er derfor vand på begge sider og vi går en tur ned til ’bagsiden’ af tangen nær hotellet (Chesterman Beach ligger på den anden side af tangen). Her finder vi endnu et smukt, tilsyneladende uberørt naturområde, men Chesterman Beach er nu noget særligt så inden vi skal forlade Tofino tager vi en sidste vandretur langs stranden. Solen skinner og det er med vemod vi må sige farvel efter nogle timer. På den anden side af Vancouver Island venter verden igen på os, i særdeleshed den færge vi skal med. Inden vi når så langt har vi dog lige et hængeparti ved Thornton Creek. Det første vi ser, er de to hanner fra første dag, som stadig konkurrerer om den bedste fiskeplads. Måske slukørede af det manglende fiskeheld forlader de begge vandløbet. Vi er egentlig klar til at køre igen, vi har jo en færge, som nok ikke venter på os, men vælger at blive ’lige lidt længere’.

Bjørne Cam

Vores tålmodighed belønnes da en bjørnemor, med hendes unge fra dette år, kommer frem fra skoven. Ungen følger sin mor tæt det meste af tiden, men en stor laks i vandløbet kan distrahere selv den bedste bjørneunge. Så må moderen utålmodigt kalde ungen til sig. De to vandrer flere gange op og ned langs vandløbet og ender med at indtage pladsen ved vandfaldet, som ellers tidligere har været fyldt af mennesker, som nu klogeligt har veget pladsen for de to bjørne. Det sidste vi ser til den lille bjørnefamilie er, at de sidder ved siden af hinanden der, travlt optagede af at betragte laksene som svømmer rundt lige under dem. Under køreturen tværs over øen imponeres vi af naturens farvepalet, som på denne årstid strækker sig fra grøn til rustrød, snakker om bjørnene, solnedgangene og den gode mad vi har fået på turen. Det er enden på ’Tofino for to, Tak’, men forhåbentlig ikke sidste gang vi får muligheden for at gå en tur langs Chesterman Beach…

Auto Speed

Vores 'første' bjørn på turen ved Thornton Creek

Trængt væk af en større bjørn, kan man jo søge tilflugt i et træ

Her er de så, lige dernede i vandet, men alligevel så svære at fange

• $mainslide

Ganske tæt på ikke sandt?

Vi så flere gange bjørnene sende lange blikke efter denne stime af laks - lige uden for rækkevidde

Et godt fiskested

• $mainslide

Kan man ikke fange en frisk fisk må man jo nøjes med rester

Tofino's sushirestaurant

En flot udsigt til maden

• $mainslide

Tror det er første gang vi får jordbær på sushi, men det var godt

For enden af gangbroen venter vores båd

Efter slagsmålet mellem ørnene. Kan du se den?

Lidt blodig og forkommen efter nærkontakt med en Bald Eagle

Det vi så til gråhvalerne denne dag - en hale

En udånding

• $mainslide

En søløvekoloni ligger og varmer sig på et klippeskær

Udskæringer på gangbroen

Tina rydder lige stien for os

• $mainslide

Mon ikke disse fugle har fundet en fiskestimes, som presses mod overfladen af et eller andet rovdyr?

Bjørnen vi så på kysten

Ved Chesterman Beach

Indtryk på stranden

Admirals Platter

Fra det lille hike ned til vandet bag hotellet

Hvad er det?

Sidste tur ved Chesterman Beach

Tilbage ved Thornton Creek

• $mainslide

Sådan holdes bjørne ude fra et dambrug

Endelig så vi den lille bjørnefamilie

Tilbage over øen

Farvel for denne gang Vancouver Island

Shoutbox

(9/10/2017) Karsten siger:

Et nyt billede i brugerhjørnet - gæt en weekendaktivitet :)

(6/10/2017) Karsten siger:

Hurra for ego-dage :)

(6/10/2017) jonna siger:

Ja, det er jo ikke så meget der sker her; men endelig en flot dag med sol fra morgenstunden. Drengene kørt til Års, synes ikke jeg har behov for at se flere dyr, så ego dag til mig herhjemme :-)

(4/10/2017) Karsten siger:

Tak for det Jonna :) Fedt at der stadig er lidt liv her på hjemmesiden!

(3/10/2017) jonna siger:

Happy birthsday to you :-)

(8/6/2017) Karsten siger:

Der er lige et par billeder fra sidste weekend i brugerhjørnet. Inkl. et lille spørgsmål som du kan prøve at svare på :)

Husk mig

1 2 ... 229 >Glemt kodeord?

Dagens billeder

Hike i Deep Cove og Jap...

19/01/2013

1: jonna (325 beskeder)

2: Conni (310 beskeder)

3: Tina (262 beskeder)

4: Karsten (225 beskeder)

5: Inge (186 beskeder)

6: Maria (46 beskeder)

7: Malene (13 beskeder)

8: Susanne Asmussen (1 beskeder)