Hverdagen i Vancouver
Lokalområdet

Vi bor i Yaletown - en bydel som indtil for ganske nylig var et forsømt område med mange nedlagte industribygninger. Historien bag bydelen er at folk fra Yale, en by ca. 240 km øst for Vancouver fulgte med jernbanen til Vancouver da den blev bygget i 1880erne. De bosatte sig der, hvor jernbanen endte tæt ved vandet og Yaletown, et hurtigt voksende industriområde opstod. Efter EXPO '86, verdensudstillingen, ændrede dette sig og mange af disse bygninger er i dag smarte restauranter, gallerier, hoteller eller butikker. Yaletown er blevet det nye hippe sted at bo så vi får tit glæde af det livlige natteliv i weekenderne. Vi bor på 18. etage i Metropolitan towers. To udlejningshøjhuse, hvor en dansk pige, som har boet her i 10 år har hjulpet os med at finde en lejlighed. Nede på gaden finder man de fleste af de butikker man har behov for i det daglige. Går man ud af bygningen og går mod venstre møder man det lokale supermarked Nesters. Lidt dyrt men rart når man lige mangler noget. Til højre ligger: Starbucks, et vaskeri, et lægehus, et pizzaria, en frisør og en Liquor store. På den anden side af gaden ligger også nogle butikker, men hvorfor gå helt derover når vi nu har det meste på denne side? Ah, ok. Vi er nogengange i Staples, en butik med kontor- og ITudstyr. Desuden kan man få sine dokumenter printet her bare man har dem med på en memorystick - nice.

Hverdage

Når Tina skal på arbejde på UBC om morgenen kan hun tage flere forskellige busser. En af disse har et stoppested lige uden for hoveddøren, men turen varer lidt længere end bussen, som kører 10 minutters gang herfra. Tina deler kontor med tre andre. I hendes gruppe, som vist er ret stor, er der studerende, ph.d studerende, post.docs and lab organizers.

Når Tina er taget afsted plejer jeg lige at checke de seneste nyheder på mail, fra arbejde etc. Jeg går ture i området, handler ind, laver aftensmad, rydder op og gør rent - alle de små hverdagssysler, der virkelig giver livet mening! Hmm. Spøg til side. Jeg bruger en del tid på at arbejde på hjemmesiden her. Jeg har lært en hel del html, CSS og en smule javascript. Hjemmesidens layout og opbygning har ændret sig flere gange undervejs, som nogen af jer måske endda har lagt mærke til. Jeg er efterhånden rimeligt tilfreds med det grafiske layout (hmm, egentlig ikke, men jeg gider snart ikke ændre det mere), men den underliggende kode ændrer sig stadig ofte. Den kan stadig gøres mere effektiv så siderne åbner hurtigere - det arbejder jeg stadig på. Jeg spiller også stadig World of Warcraft, men det er efterhånden ved at miste noget af glansen, så er det alligevel sjovere at lære html. Sidst på dagen skal der laves aftensmad når Tina kommer hjem ved 18-19 tiden.

Om aftenen står den på hygge de fleste dage, men to dage om ugen laver vi et træningsprogram for at komme lidt i form. Nogen gange går vi en tur gennem byen eller ned til vandet og snakker om, hvor dejligt et sted det egentlig er at bo her. Selvom vi bor på 18. etage kan vi stadig høre en hel del larm fra gaden, men fordelen ved at bo i højden er helt klart at her ingen insekter er.

Weekenden

Endelig weekend, så er det tid til at være turist. Her er meget at se i, og omkring, Vancouver. Vi har efterhånden set det meste af midtbyen og de småbyer, som ligger i umiddelbar nærhed af byen. Men det er ikke svært at finde på noget at lave. Der er jo: Stranden 10 min. gang væk, bjergene 30 min. kørsel væk og alle museér og spændende ting i selve byen. Man bliver aldrig træt af at opdage bjergene i horisonten, når man ser ned af gaden, eller at sidde ved stranden i 20 graders varme og læse avisen og så kigge op - man opdager måske ørnene på den anden side af False Creek, alle bådene, som er på vej ud på eventyr, bjergene stadig har sne på toppen. Vi bliver heller aldrig trætte af at tage på tur langs floderne og i naturen lige udenfor byen.

Transport i Vancouver

Vancouver har en velfungerende infrastruktur synes vi. Specielt efter de olympiske lege, hvor en ny metro blev bygget. Busserne kører ofte og de er billige. Man kan købe månedskort eller enkeltbilletter, alle til én, to eller tre zoner. De fleste områder vi har besøgt ligger indenfor 1-2 zoners området. Her er det fedeste: Efter 18.30, i weekenden og på alle helligdage kan man køre ubegrænset på en 1-zoners billet. Det er ubegrænset transport med enten bus, seabus eller skytrain i 1.5 time for ca. 12 kroner. Seabus er som navnet antyder en bus til søs. Den forbinder Downtown med North vancouver. Der er også to broer, men søbussen er faktisk hurtigere. Skytrain er den ny metro, som forbinder YVR, Vancouvers lufthavn direkte med midtbyen. Vi synes begge konceptet med at prisen, som i forvejen er fornuftig, faktisk falder i weekenden og om aftenen. Om noget får det flere folk til at tage offentlige transportmidler. Der er vel to muligheder for at tjene penge på transport. Sætte prisen op, selvom det måske får færre til at benytte tilbuddene, eller sætte prisen ned, og derved øge incitamentet til at benytte offentlig transport. Her ser det ud til at sidstnævnte model fungerer. Der er ikke mange, som cykler her i byen. Der er da heller ingen cykelstier så det er med livet som indsats man gør det. Til gengæld er her mange biler. De er da også både billige at købe, og køre i, efter dansk målestok. Prisen på benzin ligger rimelig stabilt på ca. 5,50 kroner og mange nye biler kan købes for halvdelen af prisen i danmark.

Så skal der handles

Det er undertegnede, der står for de fleste dagligdags indkøb (Tina står for at forny garderoben). Der er en hel del muligheder for at handle lige, hvor vi bor. Der ligger for eksempel et mindre supermarked 30 meter fra vores gadedør, men det er ikke ligefrem det billigste sted i byen. Når vi skal have frugt, og det skal vi ofte, plejer jeg at gå ned på Davie street til frugt- og grønthandleren, som handler med mange lokale produkter. Vi er blevet helt tossede med mangoer siden vi flyttede herover, så dem køber vi flittigt. Her er det ikke folk fra mellemøsten, der står i grønthandleren, men derimod emigranter fra asien.

Canadierne

Vi ved faktisk ikke, hvad en Canadier er. Canada er jo en rimeligt ny nation (Canada fik først selvstyre i 1931) og de fleste er emigreret hertil for ikke så længe siden. Her i Vancouver er mange folkeslag på et ret lille område. Kinesere, japanere, europæer, amerikanere, brasilianere og få fra mellemøsten. En til har alle disse forskellige mennesker dog tilfælles - de er meget gæstfri og venlige. Stiller sig pænt i kø ved bussen, spørger om du har brug for hjælp hvis du står med et kort på gaden og ser lidt turistagtig ud og siger tak til buschaufføren når du går ud af bussen. Det er dog ikke noget mod de søde mennesker som er ansat i butikkerne til at stå ved indgangen og sige velkommen, og ha' en god dag, når du ankommer til, eller forlader, butikken. Canadierne går ikke nær så meget op i deres huse og hjem, som mange danskere gør. Mange møder hinanden på den lokale kaffebar eller lignende istedet for at mødes i hjemmet.

Se billeder herunder...

Til toppen
Tæt på, hvor vi bor ligger Operaen
Tina's kontorplads er den ene halvdel af dette skrivebord
Baggårdene er ikke et sted man har lyst til at opholde sig om aftenen
Tina's lab
Hmm, sådan kan en kemikers arbejdsplads se ud
Keder vi os om aftenen ligger der en natklub på den anden side af gaden
Når jeg skal handle i Save on Foods, går jeg over Cambie bridge
Tæt ved kunstmuseet står disse sælgere ofte. Badge sælgeren her var ret stolt af at jeg ville tage et billede af ham. Han var da også flink nok til at sige "...and I wont even charge you 100 bucks for it, hehe"
Denne besked stod på gaden...
...nær personen her, som var igang med at tegne Mona Lisa på fortovet
Tina udenfor kemisk instituts forskningsafdeling
Sådan ser en pølsevogn ud her. Jeg har ikke prøvet det endnu fordi jeg stadig kan huske de klamme hotdogs vi fik under OL
Torvet på bagsiden af kunstmuseet. Godt man ikke skal pudse de vinduer
For enden af gaden kan man lige ane "sejlene" på Canada place og bjergene i det fjerne
Torvet på forsiden af kunstmuseet
Her stod folk i kø for at få en gratis Coca Cola - gjorde jeg mon det samme lidt senere?
False Creek
Udsigten når man går ned på gaden og ser mod højre
På vej ind i bygningen, set mod højre
På vej ind i bygningen, set mod venstre
Udsigten fra lejligheden
Udsigt over false creek fra Granville bridge